Hello, how are you? I'm good and you? - Reisverslag uit Black Rock North, Australië van Kimtacken - WaarBenJij.nu Hello, how are you? I'm good and you? - Reisverslag uit Black Rock North, Australië van Kimtacken - WaarBenJij.nu

Hello, how are you? I'm good and you?

Blijf op de hoogte en volg

11 November 2016 | Australië, Black Rock North

Hey How are you, I'm fine How are you? Good! Iedereen groet elkaar zo, ook de cassiere in de supermarkt. Ik moet er nog steeds aan wennen want ik kan me niet voorstellen dat ze dan echt geïnteresseerd zijn. Ik heb er eens over nagedacht om eens een keer te zeggen dat ik echt een klote dag heb en zo en dan kijken hoe er op gereageerd wordt. Maar goed, zo zijn er nog heel veel verschillen tussen de Australische en Nederlandse cultuur die mij opvallen. Hier onder een kleine opsomming om een beeld te geven.

- Drinkwater kun je hier echt overal, maar dan ook overal gratis krijgen. Langs t strand en in parken staan drinkfonteintjes (handig tijdens het rennen of met kinderen die dorst hebben). Maar het mooie is dat je in restaurants en met uitgaan zoveel mogelijk gratis water kunt bestellen als je wilt. Dat vindt de zuinige Kim in mij heel fijn natuurlijk. Maar dan kom ik gelijk bij het volgende punt.
- Het drinken met uitgaan is ontzettend duur. Ik betaal 20 dollar voor een scheutje Sambuca! Daarom ben ik maar over gedrag op de 'goon' en het ouderwets indrinken met Aldi wijn. Poeh! Zelfs ik begin wijn lekker te vinden. En omdat drank zo ontzettend duur is, is juist het principe van BYO (bring your one) in restaurants ontzettend ideaal. Je mag je eigen (goedkope Aldi) wijn meenemen!!
- In plaats van veel kroegjes en barretjes in Nederland, heb je hier vooral clubs en rooftop waar men uitgaat en een dansje doet. In Nederland vind ik iedereen over het algemeen vrij netjes gekleed tegenover hier. Een hotpants en ontzettende inkijk met torenhoge hakken is hier normaal. Wij werden laatst zelfs bijna geweigerd en ontzettend aangegaapt op onze sneakers en spijkerbroek.
- Ook zijn hier overal openbare toiletten te vinden (langs de weg, stations, overal) waar je (jaja) gratis gebruik van mag maken.
De koffie is hier echt overal ontzettend goed! Starbucks is er niets tegen. Ik probeer te minderen tot 2 kopjes per dag. Je krijgt bijna overal zon mooi figuurtje er in!
- De 7eleven (24 uur winkel waar je vanalles kan krijgen) is hier voornamelijk tijdens het uitgaan mijn beste vriend. Een lekkere koffie is 1 dollar en ze hebben er ook super lekkere Cocos slush puppy of caramel popcorn na het stappen.
- Bijna iedereen loopt hier met een (grote) hoed, zonnebril en factor 50 rond. En nu is het nog maar lente. Ook al is het dan 'maar' 20 graden, het voelt en brand als 30. Opvallend is wel dat alle locals klagen over t weer. Het had nu al veel warmer en droger moeten zijn vandaar dat er ook meer muggen zijn (je moet hier echt in klamboe slapen). Zelfs de Australische muggen vinden mij lekker. Maar het is hier dus normaal om in een week tijd alle 4 de seizoenen gehad te hebben (25 graden, regen, koud en veeel wind).
- Tsjaaa wat betreft de Australische surfersboys heb ik nog vrij weinig te vertellen! Het zijn meer de footyspelers (net zo belangrijk als voetbal in NL) die interessant zijn en hun testosteron willen showen. In Nederland is voetbal en in mijn regio korfbal populair, hier is t vooral surfen, footy en de paardenraces. Er was laatst een belangrijk event (Melbourne cup spring carnaval) maar ben er helaas toch njet meer geweest (prijzig en slecht weer). Nog steeds blijf ik mijn geld liever aan drinken en eten uitgeven, een echte Bourgondiër haha.
- Een ander opvallend iets is dat ze hier ontzettend gezond zijn. Overal zie je mensen sporten en overal is gezond eten en winkels. De superfoodsmoothie en de detixshake staan op enkel cafeetje op de kaart. Ook kokos, noten en vers fruit zijn hier populair.
- Oja, fietsen doet bijna niemand hier want de auto's zijn de koning van de weg en letten echt niet daar op. Toch doe ik t wel als echte dutchie, maar met een helm. En ik ben hier in de area een populair verschijnsel met de bakfiets waar ik 3 kinderen in vervoer.
Er zijn nog ontzettend veel opvallendheden maar ik wil graag ook andere dingen delen voordat jullie in slaap vallen.

Zo ben ik op zoektocht gegaan hoe ik mijn Engels sneller kan verbeteren. Uiteindelijk is de keuze njet gevallen op dure Engelse lessen, maar 3 uur vrijwilligerswerk in een childcare waar ik ontzettend veel Engels spreek maar tegelijkertijd ook mijn CV kan spekken en met jonge kinderen mag spelen. Deze vrijdag was mijn eerste ochtend. Voor de volgende keer mag ik een Nederlands verhaaltje voorlezen. Ik ga waarschijnlijk rupsje nooit genoeg met een bijbehorend liedje doen omdat ze deze ook in het Engels hier kennen (the very hungry caterpillar). Misschien zal ik in mijn volgende blog wat leuke en interessante dingen over de childcare hier schrijven.

Verder ga ik vanaf eind november 2 middagen bij een ander Nederlands gezin erbij werken om onder andere mijn oostkust avontuur vanaf 24 dec tot 24 januari te kunnen betalen. Jeeeeeej samen met Evelien!!! Hier kijk ik erg naar uit. Ik heb het de afgelopen twee weken namelijk niet makkelijk gehad ivm heimwee. Ja ook ik kan dat krijgen (had ik eerst niet gedacht). Alles begint nu normaal te worden hier (ook strand op loopafstand en alle leuke feestjes ieder weekend) waardoor ik WW'er even met beide benen op de grond ben gezet. Ook hier loop ik tegen onzekerheden aan wat betreft mezelf en dan is t soms fijn om een knuffel of goed gesprek met een vertrouwde vriendin of familie te hebben. Tsjaaa ook hier word ik zelf sterker van. Gelukkig is er skype en whatsapp en zelfs mijn opa en oma die mij op de ouderwetse manier brieven sturen. Lieve mensen, doe dit vooral want ik bloei er ontzettend van op en het doet me erg goed als jullie met mij meeleven en ik de mooie dingen hier kan delen!!! Ook reacties op mijn fotos die ik wel eens stuur/plaats op facebook of andere dingen die er gebeuren in Nederland of met jullie vind ik nog steeds fijn om mee te krijgen. Zo heb ik toch een beetje het gevoel dat ik 'er bij blijf horen'.

Eind november staat trouwens nog een weekendtrip Great ocean road (GOOGLEN) gepland met 4 andere meiden. We gaan met een tentje en een gehuurde auto lekker genieten. Vanavond heb ik een soort kroegentocht in st kilda en jaaaaaaa zondag gaan we met een paar Nederlandse gezinnen sinterklaas intocht kijken. Ik heb deze week namelijk al veel pepernoten gebakken en verhaaltjes over sinterklaas voorgelezen. De locals kennen t niet, maar t gezin viert t gelukkig wel!

Ik ga weer even verder genieten van mijn vrije middag op t strand en bakken als een brownie terwijl jullie Nederlandse pannenkoeken waarschijnlijk onder een dekentje met een kopje thee net wakker worden en aan het ontbijt zitten!

Have a good day!!!!!!!!!!!!


  • 11 November 2016 - 08:38

    Louise Krijnen:

    Lieve kim,
    Weer mooi verhaal en eerlijk zou raar zijn als je helemaal geen heimwee had! Maar volgens mij ga je er goed mee om. En ik snap zo goed dat het fijn is om contact te hebben met thuisfront. Ik ken je natuurlijk nog maar kort, maar heb je wel in mijn/ons hart gesloten.
    Fijn om weer verhaal te krijgen, en te lezen wat je allemaal meemaakt. Hier in wijk gaat alles goed. Loes zit zooo goed in haar vel - heerlijk kind. Lieve kim we blijven je geaag volgen en veel liefs xxxxxx louise

  • 11 November 2016 - 09:59

    Manon:

    Kimmie!!!

    Wat weer een leuk verhaal! Jaa drinken is echt super duur.. Dus wanneer je weer terug bent kunnen we samen wijntjes drinken?
    Knip maar snel een foto van die bakfiets want nu ben ik heel nieuwsgierig:)
    Super dat je je Engels zo nog meer kunt verbeteren. Ben benieuwd wat ze van rupsje nooit genoeg gaan vinden!
    Alvast heel veel plezier tijdens de great ocean road! Geniet ze nog meid en ik volg je! Zie wel weer een run voorbij komen:)

    Kussie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 13 November 2016 - 15:49

    Sandra Versteegen:

    Hoi Kim,
    Hier een berichtje vanuit onverwachte hoek. Ik vind het echt superleuk om je te volgen en over je avonturen te lezen! Ik vind ze echt niet te lang... hahahaha, ze mogen zelfs nog langer. Je valt er echt niet bij in slaap.
    Wat fijn dat het goed met je gaat. Wat een leuke dingen onderneem je. Hopelijk ben je een beetje over de heimwee heen. Heel veel plezier daar in het verre Australië. Groetjes vanuit een koud en nat Casele,

    Sandra Versteegen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Black Rock North

Actief sinds 13 Aug. 2016
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 9514

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: